La province de Namur, au coeur de votre quotidien

TreM.a - Museum van oude kunsten

Rue de Fer, 24
5000 Namur

  • Maandag Gesloten
  • Dinsdag tot en met zondag Gesloten
Trema façade

Tentoonstelling

Grandeur et déchéance. L'héritage patrimonial de l'abbaye de Floreffe

23/10/2021 23/01/2022

Tijden

Dinsdag tot en met zondag Gesloten
Maandag Gesloten
24/12, 25/12, 31/12 en 01/01 Gesloten
Derde weekend van september Gesloten

Tarieven

Permanente collecties Permanente collecties & tentoonstelling
Volwassenen 3€ 5€
60+ 1,5€ 2,5€
Studenten 1,5€ 2,5€
Groepen (minstens 10 personen) 1,5€/pp 2,5€/pp
Schoolklassen 1€/per leerling 1€/per leerling
Kinderen (- 12) Gratis Gratis
Docenten Gratis Gratis
Gidsen voor toeristen Gratis Gratis
Artikel 27 Gratis Gratis
Houders van Museum Pass Musées, Pass 365 of een ICOM-kaart Gratis Gratis
Eerste zondag van de maand Gratis Gratis

Geleide bezoeken 

Geleide bezoeken in het Frans, Nederlands, Engels, Duits, Italiaans of Spaans worden aan bezoeksersgroepen aangeboden voor 40€ per uur door de week  of 60€ in het weekend (bovenop de toegangsprijs). Uitsluitend na reservering (minstens 10 en ten hoogste 20 personen).

Inlichtingen en reserveringen

In het museum

Audiobezoek en folders

Duik in de geschiedenis van onze collecties met behulp van onze tablets met audio-gids. De teksten zijn aangepast voor slechtzienden en kunnen in vier talen (Frans, Nederlands, Engels en Duits) worden gelezen of beluisterd. Ze zijn gratis toegankelijk via de app (beschikbaar op Androïd en iOs) of op de tablets van het museum (voor 2€ te huur).

Bij de ingang van het museum zijn ook gratis meertalige folders beschikbaar voor de bezoekers.

Personen met beperkte mobiliteit

De ruimtes waar de tijdelijke tentoonstellingen worden gehouden en de toiletten zijn met de lift toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Daarentegen zijn de permanente collecties uitsluitend bereikbaar via een trap met een tiental treden. Wandelstokken met een zitje kunnen gratis worden verkregen bij het personeel aan de ingang van het museum.

Dieren

Dieren zijn uitsluitend op de binnenplaats toegestaan, met uitzondering van geleidehonden voor blinden en slechtzienden, die in het gehele museum zijn toegelaten.

Wifi

In het museum is een gratis wifi-toegangspunt beschikbaar.


Foto’s

Fotograferen zonder flits mag wel  in de zalen met de permanente collecties maar niet in de zalen met tijdelijke tentoonstellingen. Het gebruik van een selfie stick is niet toegestaan.

Tassen

In het museum zijn alleen handtassen toegestaan. Rugzakken moeten in de kluisjes aan de ingang van het museum.

Winkel

Wilt u een souvenir aan uw bezoek meenemen? In de museumwinkel vindt u talrijke voorwerpen (magneten, notitieblokken, ansichtkaarten, jojo’s, mikado-spellen, mappen,  linialen, domino-spellen, potloden, zakspiegeltjes, mouse pads en badges) met afbeeldingen van onze mooiste kunstwerken. Al onze publicaties (monografieën, catalogi van  tentoonstellingen en gidsen voor de bezoeker) zijn er ook te koop.

 

 

Onze collecties

De Schat van Oignies

In het middelpunt van onze collecties bevindt zich een van de zeven wonderen van België: de Schat van Oignies. Dit juweel van edelsmeedkunst van de 13de eeuw, afkomstig van de priorij van Sint-Nicolaas van Oignies, is voortgekomen uit een ontmoeting van Marie van Oignies (een mystica),  Jacques de Vitry (een erudiete gelovige die bisschop van Akko is geworden en vervolgens kardinaal in Rome) en Hugues de Walcourt, bekend onder de naam Hugo d’Oignies (een broeder-ambachtsman).

Ontdek hun geschiedenis en de technische hoogstandjes van de Middeleeuwse edelsmeden in een periode waarin culturen elkaar tegenkomen en elkaar beïnvloeden op de wegen van de pelgrims en de kruisvaarders.

Schilderijen van Henri Bles

Henri Bles, die in Italië de bijnaam « Civetta » krijgt en in Vlaanderen de bijnaam  « Herri met de Bles », is een van de meesters van de landschapsschilderkunst in de 16de eeuw,  op gelijke hoogte met Joachim Patinier en Pieter Bruegel de Oude. Zijn werken worden nu in Amerika en in alle hoeken van Europa tentoongesteld maar eerst en vooral in ons museum, dat de grootste collectie van zijn werken ter wereld herbergt.

Bewonder zijn vergezichten, met vaak religieuze thema’s, met mistige horizons en vlaktes, bergen, bossen en steden in de verte. Meesterwerken qua compositie, waarin wordt gespeeld met de kleuren en die u niet onberoerd zullen laten …

Beelden van de meester van Waha

De meester van Waha, die actief is in de regio Marche-en-Famenne, is een van de meest representatieve makers van beelden van de late gothiek. Zijn religieuze en hagiografische scheppingen (heiligen, pausen en Christusfiguren) zijn, in een geheel eigen landelijke stijl, kopieën van de grote Antwerpse voorbeelden van het begin van de 16de eeuw. Vandaag de dag nog zijn zijn werken aangrijpend en in zekere mate vertederend.

Ontdek vier werken van de meester en van zijn atelier : het retabel van Belvaux (of retabel van de Jeugd en het Lijden van Christus) en de beelden van Christus aan het kruis, van Sint Jacob de Meerdere en van Sint Clemens.

Beelden van het Rijn en Maasland

Brabants, Rijnlands, Frans, … In de loop van de Middeleeuwen en de Renaissance komen de stijlen samen en beïnvloeden ze elkaar in het Rijn-Maasbekken. Deze heuse artistieke visvijver gaat van de Rijn tot aan de Maas en heeft ons vele uitzonderlijke beelden opgeleverd, van hout, steen of ivoor. De werken die in ons museum worden getoond passen in de gotische, gotisch-renaissancistische of maniëristische traditie en getuigen van de verscheidenheid aan stijlen en ook van het talent van de kunstenaars en de ateliers van toen.

Ontdek dit allemaal op de route die we hebben uitgestippeld langs Christusfiguren, Maagden, heiligen, beelden van groepen en doopvonten, allemaal gemaakt tussen de 12de en 16de eeuw.

Schatten van vóór van Eyck

In de 15de eeuw brengt de kunst van de Vlaamse primitieven een grondige verandering teweeg in de schilderkunst van de zuidelijke Nederlanden. Hans Memling, Rogier van der Weyden en Jan Van Eyck maken indruk met hun beheersing van het schilderen met olieverf en hun ongeëvenaarde kleurenpalet en intense licht in hun gedetailleerde uitbeeldingen. De oorsprong van deze revolutie in de schilderkunst  heeft zijn wortels in werkelijkheid echter in enkele verluchtingen, retabels, reliekhouders, beelden en beschilderde panelen van vóór 1420.

Twee van deze werken uit de periode vóór Van Eyck, met geraffineerde decors en verfijnde  personnages, worden nu bewaard in ons museum: de Maria-Boodschap en de Maria Visitatie, de zogeheten panelen van Walcourt en de reliekschrijn van de heilige Mauritius van Agaunum. Sla deze zeker niet over tijdens uw bezoek!

Maas-retabels

De oude Nederlanden, eerst bestuurd door de hertogen van Bourgondië en vervolgens door de Spaanse Habsburgers, kennen reeds vanaf het eind van de Middeleeuwen een gouden economische en artistieke periode. Tijdens de Renaissance komt de productie van de ateliers – van soms gerenommeerde meesters –  tot volle bloei. Deze productie is een gevolg van de opdrachten van prinsen, geestelijken en rijk geworden burgers en wordt vervolledigd door andere beelden, met gestandaardiseerde proporties en motieven, die moeten voldoen  aan de vraag van een markt die zich geleidelijk uitbreidt tot heel Europa.

Het overvloedige liturgisch meubilair dat de koren van de kerken en kapellen in de Maasstreek versiert, en dan met name de retabels, getuigt van de hoge vlucht van deze ateliers. Retabels van beschilderd hout met beelden van tufsteen, een deel van de mooiste werken van die periode kunt u in ons museum ontdekken !

Ambachtelijke topstukken

Al in het laatste kwart van de 13de eeuw werken de gildes van Namen met oprichtingsakten, die leiden tot de vorming van corporaties of ambachten. Deze stedelijke verenigingen, die in de samenleving van het Ancien Régime van wezenlijk belang zijn, waarin ambachtslieden worden samengebracht rond een nauwkeurig omschreven activiteit met  traditionele technieken, zijn in de loop der tijd vaak een afspiegeling geworden van een lokale identiteit.  Zij staan ook aan de oorsprong van topstukken van edelsmeedkunst (keurmerken van gildes, kandelaars, …) en glasschilderkunst (rondellen). Ontdek er een twintigtal, allemaal van de 16de, 17de en 18de eeuw, in ons museum!

Naar het museum komen

Het museum bevindt zich op 500 meter (5 tot 10 minuten lopen) van het station van Namen.

De dichtstbijzijnde bushalte is  « NAMUR – Rue de Fer », te bereiken met de bussen 1235951 (P-R) en 80.

De dichtstbijzijnde parkeergarages zijn de parking Hôtel de Ville de Namur (Rue des Dames Blanches, 5000 Namur) en de parking du Centre (Rue de Fer 105, 5000 Namur).

Het museum doet mee aan Fiets Welkom, omdat het op minder dan 5 kilometer van RAVeL en een fietsnetwerk ligt.
Raadpleeg voor meer informatie over ons museum, zijn collecties en tijdelijke tentoonstellingen,  de website in het Frans.