La province de Namur, au coeur de votre quotidien

Laurent DE LA HYRE (1606-1656)

Laurent de la Hyre, Cupid looking in a mirror, 1606 (Washington D.C., National Gallery of Art). 

Laurent de La Hyre wordt in 1606 in Parijs geboren. Laurent de La Hyre leert de schilderkunst bij zijn vader Étienne de la Hyre, een redelijk bekende schilder wiens belangrijkste “wapenfeit” erin bestaat dat hij aan het hof van de koningen van Polen is gevraagd.

Van 1622 tot 1625 studeert hij in het kasteel van Fontainebleau waar hij de werken naschildert van grote schilders die daar hangen, zoals Primaticcio. In Parijs is hij ook korte tijd leerling van de Lotharingse schilder Georges Lallemant van wie hij een zeker maniërisme overneemt.

L. de la Hyre, The conversion of Saint Paul, c. 1637 (Washington, National Gallery of Art). 

De beginjaren

Laurent de La Hyre krijgt zijn eerste belangrijke opdracht in 1630 van de Kapucijnen van de Marais du Temple voor de kapel van Sint-Franciscus. Dit werk levert hem vervolgens andere opdrachten op, voornamelijk voor religieuze composities. Hij begint dan zijn eigen stijl te krijgen en neemt afstand van de school van Fontainebleau. Hij beheerst de tekenkunst maar zijn werk is droog, de kleuren zijn helder. Zijn clair-obscur is nogal doorwrocht.

L. de La Hyre, Panthea, Cyrus, and Araspas, 1631/34 (Chicago, The Art Institute of Chicago).

In 1639 geeft kardinaal Richelieu hem trouwens een opdracht voor drie mythologische schilderijen voor de ruimte van de bewakers van het paleis van de kardinaal. De Notre-Damekathedraal van Parijs behoort ook tot zijn opdrachtgevers.

De schilder van Arcadië

In de jaren 40, wordt zijn kunst geleerder en klassieker, met echte zorg voor realisme en precisie van de details. In die periode is de kunstenaar vooral beroemd om zijn schilderijen van denkbeeldige landschappen met architecturale decors waarvoor hij heeft geput uit de antieke Oudheid. De ruïnes worden met veel zorg en nauwkeurigheid afgebeeld, tot in de textuur van de stenen en de contrasten tussen licht en donker op de diverse oppervlakken. De natuur wordt de weerspiegeling van het antieke Arcadië, in tegenstelling tot de zeer realistische landschappen van de Hollandse schilders van diezelfde periode.

Laurent de La Hyre interesseert zich reeds zeer vroeg voor het landschap en de natuur maar schildert ook mythologische taferelen, allegorische onderwerpen en religieuze composities. Hij maakt ook kartons van wandkleden voor de werkplaats van de Gobelins.

Een gevestigde en erkende schilder

Laurent de La Hyre staat, ongetwijfeld vanwege al zijn technische kwaliteiten en zijn overvloedige productie, bij de oprichting van de Koninklijke Academie voor schilder- en beeldhouwkunst in 1648 op de lijst van « oudgedienden », te weten de 12 oprichtende leden, en dus wordt hij leraar aan dit instituut dat veel aanzien geniet. Hij sterft in Parijs in 1656.

Bibliografie

S.A.

  • 1999, « La Hire Laurent de ou La Hyre », in Bénézit E. – Busse J. (dir.), Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs de tous les temps et de tous les pays, Paris : 172-173.

MÉROT, A.

  • 1996, « La Hyre, Laurent de », in TURNER J.(dir.),The Dictionary of Art, New York : 648-649.

ROSENBERG, P. – THUILLIER, J.

  • 1989-1990Laurent de La Hyre, Grenoble – Rennes – Bordeaux.

ROSENBERG, P. – THUILLIER, J.

  • 1985Laurent de La Hyre (Cahiers du Dessin Français 1), XXXXX Paris ?

THUILLIER, J. – CHÂTELET A.,

  • 1964, La peinture française : de Le Nain à Fragonard (Peinture, couleur, histoire), Genève : 57-58

Deze kunstenaar wordt getoond in het kader van onze tentoonstelling « Een wandeling langs schilderijen van Dürer tot Tiepolo ». Meer informatie hier.

Partenaires principaux

Labels & réseaux