La province de Namur, au coeur de votre quotidien

Guillaume DE HEER (ca. 1637-1681)

Guillaume de Heer, Elegant couple visiting a group of Roma, c. 1655 – c. 1660 (Amsterdam, Rijksmuseum).

Guillaume de Heer wordt in 1637 in Amsterdam geboren. Guillaume de Heer is de zoon van Gerrit Adriaensz de Heer (rond 1602-1652), een Friese schilder die zich in Amsterdam had gevestigd om werk te vinden. Reeds in zijn jeugd wordt Guillaume opgeleid door de vader die nadrukkelijk aanwezig is en door wiens zeer geraffineerde tekeningen hij sterk wordt geïnspireerd.

Gerrit Adriaensz de Heer is vooral bekend omdat hij portretten en genrestukken reproduceert in een nauwgezet gedetailleerde stijl. Vader en zoon beelden in hun schilderijen vaak zwervers of zigeuners af die zelden het onderwerp vormen van schilderijen van de 17e eeuw omdat zij in die periode worden gezien als heidenen.

Een werk met veel contrast

Guillaume de Heer is van 1677 tot 1681 actief in Amsterdam. Hij schildert voornamelijk landschappen, dorpsfeesten, markten en boeren en bedelaars op plattelandswegen, maar wel met hoofdzakelijk allegorische verwijzingen. Hij houdt van details en slaagt erin de personages een zeer realistische indruk te doen uitstralen. Hij speelt met de tegenstelling licht en schaduw om zijn ruimte structuur te geven. Guillaume de Heer is ook bekend om een aantal schilderijen van stillevens met bloemen, vogels en insecten.

G. de Heer, Paysage avec personnages, 2e moitié du 17e siècle (Bruxelles, Musée d’Ixelles).

Tekenen als specialiteit

G. de Heer, A lady and a gentleman in a landscape, c. 1650-1660 (London, British Museum).

In tegenstelling tot de meeste tekeningen uit de 17e eeuw heeft Guillaume de Heer zich, net als zijn vader, gespecialiseerd in tekeningen die uitsluitend worden gemaakt om te worden verkocht of tentoongesteld. Daarom zijn de meeste tekeningen voornamelijk met potlood, of met pen en inkt, op perkament gemaakt. Dat is duurzamer, en ook duurder, dan papier en de “tekeningen van afbeeldingen” werden over het algemeen ingelijst en als schilderijen gepresenteerd, en niet in albums bewaard. Vader en zoon geven beiden blijk van een extreem uitgewerkte techniek, met een grote verscheidenheid aan arceringen, gekruiste arceringen en minuscule punten waarmee zij schaduwen en contrastwerkingen van het licht weergeven.

Hij is er ook gestorven en begraven in 1681.

Bibliografie

S.A.

  • 1992, « Heer » in Meissner G.,(dir.), Allgemeines Künstlerlexikon: die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker 71, München : 38.

S.A.

  • 1907, B.C.K., « Heer», in THIEME U. – BECKER F. – WILLIS F. C. – ET VOLLMER H., (dir.), Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler: Von der Antike bis zur Gegenwart, Leipzig : 231.

Deze kunstenaar wordt getoond in het kader van onze tentoonstelling « Een wandeling langs schilderijen van Dürer tot Tiepolo ». Meer informatie hier.

Partenaires principaux

Labels & réseaux