La province de Namur, au coeur de votre quotidien

David RYCKAERT III (1612-1661)

Frederik Bouttats (I), Autoportrait de David Rijckaert (Amsterdam, Rijksmuseum).

David Ryckaert III, een Nederlandse schilder, wordt in december 1612 in Antwerpen geboren.

Ryckaert komt uit een kunstenaarsfamilie en zet de lijn van zijn grootvader en vader voort. Hij begint zijn carrière dus in het familie-atelier waar hij zich bekwaamt in  landschapsschilderijen. Gedurende zijn eerste jaren houdt hij zich ook bezig met het kopiëren van bepaalde werken van bekende meesters.

De kunstenaar doet vooral inspiratie op bij Adriaen Brouwer voor de compositie van zijn werken, de verdeling van het licht en het gebruik van kleuren. Ryckaert heeft ook belangstelling voor soortgelijke thema’s, met name interieurs van boerenhuizen samen met stillevens en enkele personages.

Na de dood van Brouwer haalt hij inspiratie uit de stijl en de thema’s van David Teniers II. Hij doet ook inspiratie op bij Jacob Jordaens, vooral wanneer deze het spreekwoord « Zoals de ouden zongen piepen de jongen » illustreert. Zijn eerste werken zijn moraliserend en hebben tot doel te vermaken en voorbeelden van slechte gedragingen te tonen aan de stedelijke bourgeoisie.

Evolutie van de stijl, nieuwe invloeden

Ryckaert wordt tegen 1636/1637 lid van het Sint-Lucasgilde in Antwerpen. Hij volgt er de tendensen in de schilderkunst die in zijn tijd het meest in beeld zijn om een plaats te veroveren op de kunstmarkt. Hij doet inspiratie op bij bekende kunstenaars maar slaagt er niettemin in hun werk aan te passen aan zijn eigen stijl. Hij breidt de thema’s van zijn schilderijen uit met voorstellingen van de werkplaats van een schoenmaker of een alchemist. Hij legt zich ook in het bijzonder toe op het afbeelden van kinderen.

In de jaren 40 verschuiven de uitgebeelde onderwerpen naar meer waardigheid. De kunstenaar legt de nadruk op harmonieuze en beschaafde scènes. Zijn stijl wordt meer en meer een eigen stijl, gekenmerkt door een centralere en meer eengemaakte compositie. Hij werkt met lichte penseelstreken en een krachtig model. Hij geeft de voorkeur aan koelere kleuren met hier en daar accenten in levendige kleuren.

D. Rijckaert III, Das Bohnenkönigsfest, 1648 (Neuburg, Staatsgalerie).

Erkend werk

Het jaar 1649 is een keerpunt in zijn carrière. Aartshertog Leopold Willem toont dan belangstelling voor de werken van Ryckaert, wiens populariteit als gevolg daarvan stijgt. Dit opent voor hem de deur naar andere opdrachten. Hij waagt zich dan aan nieuwe onderwerpen zoals godsdienstige en mythologische schilderijen en zelfs scènes van hekserij.

In 1651 wordt Ryckaert zelfs deken van het gilde en dat is een teken dat zijn werk volledig door zijn collega’s wordt erkend. Hij sterft op 11 november 1661.

Bibliografie

VAN HAUTE, B.

  • 1999David III Ryckaert: a seventeenth-century Flemish painter of peasant scenes, Turnhout.

S.A.

  • 1967, « Ryckaert », dans GENAILLE R. (dir.), Dictionnaire des peintres flamands et hollandais, (Les dictionnaires de l’homme du XXe siècle), Paris : 171.

S.A.

  • 1973, « David (III) Rijkaert », dans LEWIS F. (dir), A dictionary of Dutch and Flemish flower, fruit, and still life painters: 15th to 19th century, Leigh-on-Sea.

Deze kunstenaar wordt getoond in het kader van onze tentoonstelling « Een wandeling langs schilderijen van Dürer tot Tiepolo ». Meer informatie hier.

Partenaires principaux

Labels & réseaux